Rivierplezier en vulkaan staat aan

7 augustus 2014 - Rincon De La Vieja, Costa Rica

Vanochtend vroeg stonden we dan paraat voor ons paard- en rivieravontuur. Op naar de ranch, alwaar wij ieder een paard kregen toegewezen. Behalve Gerrit Jan;  die moest op een ezel...  Het viel nog niet mee om boven op dat beest te komen, laat staan om er daarna weer af te komen, dus kun je maar beter blijven zitten. Via een hobbelig pad reden wij als echte cowboys. Naar voren hellend als we berg op gaan en een beetje achterover leunend naar beneden. Eigenlijk hoefden we niet zo veel te doen, onze paardjes (en ezel) waren redelijk mak en wisten precies de weg naar de rivier. Er viel weinig aan bij te sturen. Toch waren wij allen weer blij dat we het paardenavontuur hadden doorstaan en weer vaste grond onder de voeten hadden. Maar niet voor lang!

Op naar het rivier tuben! Met weinig tot geen instructie kregen wij ieder onze eigen band. Daar zaten twee handvaten aan waar je je aan vast moest houden. Verder moest je er gewoon in gaan zitten en ook hier gold: go with the flow, want die band vond ook zijn eigen weg en was evenmin bij te sturen. Door een leuk riviertje geflankeerd door hoge rotswanden en jungle lieten wij ons 5 km lekker meevoeren. Af en toe benen intrekken, billen samenknijpen (dank voor de tip, Silvia!) en een flinke plens water opvangen.... Hoe William het presteerde om tot drie keer toe vast te zitten, was ons allemaal een raadsel... Na menige stroomversnelling en waterval(letje) te hebben doorstaan waren we lekker afgekoeld en weer vol nieuwe energie. Klaar voor het vervolg van ons tripje, de vulkaanhike!

Een trail van circa 4km door de jungle, steppengras en over flanken van de vulkaan. Langs fumeroles; we wisten ook niet wat dat waren maar al snel roken we de zwaveldampen nog voordat we ze zagen opborrelen. Prachtig om te zien hoe enorme dampen de grond ontstijgen. Maar niet te lang, want de lucht was niet te harden. Door naar de "boiling mud pots". En ja, dat zijn dus gewoon borrelende grijsgroene modderpoelen midden in de jungle. Geen poeltje om lekker even in af te koelen maar wel heel bijzonder om te zien. Veel vogels gehoord en ook een paar gezien, een onbekend dier gespot; een soort van megamarmot met lange snuit en ook een soort van boomdier (?). Al met al een leuke hike en na twee uurtjes keerden wij moe maar voldaan weer naar onze hacienda, Topdag, op naar de volgende!!!

1. Debbie:
    8 augustus 2014
    Wat een geweldig avontuur weer!
    Inderdaad die ene foto is een zoekplaatje! Ik zal eens rustig zoeken en kijken wat het is. William, het geeft niet dat je tot 3x vastzat. Ze zijn gewoon jaloers, dat jij zo slim bent om dat te doen. Jij kon even bijkomen en genieten van de natuur en even kijken hoe de rest aan het ploeteren was, toch?!
  2. Annemiek Haring:
    8 augustus 2014
    Ja ik ken zwavel. Damp. .in Indonesië ervaren en laatst toen een steen daarvan meegenomen begon te smelten onder een spotje. Heb je vanuit de melting pods ook gele sulfiet vorming? Naast jullie adrenaline opwekkende activiteiten. ...die leuk zijn om te volgen ben ik benieuwd naar de natuur wat jullie zien ruiken voelen horen beestjes. Ik zie dat de aarde rood is? En ook benieuwd naar het eten. ..lekker?