Modder

6 augustus 2014 - Rincon De La Vieja, Costa Rica

Vanochtend vertrokken vanuit ons tweedaags strandparadijsje. Op weg naar Rincon de la Vieja; een vulkanisch gebied in het noorden van Costa Rica.  Met onze Hyundai Santa Fe reden we in 3 uurtjes naar ons nieuwe onderkomen: Hacienda Guachipelin (hoe ze dat hier uitspreken is ons nog niet geheel duidelijk). Toer geboekt voor morgen: we gaan "River tuben", ofwel met een zwemband ongecontroleerd de rivier af. We konden kiezen of we per bus of per paard naar de rivier zouden worden vervoerd. Dus dat wordt per paard..... Hi ha....

Okay, strak geregeld, dus konden we vanmiddag op pad naar de watervallen en Hot Springs, zo'n 5 kilometer vanaf onze Hacienda. Volgens aanwijzing bij klein bruggetje, links watervallen en rechts warm waterbronnen.  Op slippers de jungle door en bij het eerste beste watergeklatter zijn Gerrit Jan en Wouter het diepe ingesprongen. William en ik bleven veilig op de kant, in de weer met mobiel om het geheel vast te leggen voor het nageslacht. Na nog 3 watervalletjes van een meter of  3 hoog, weer teruggelopen, brug over en op naar de hot springs.

En hot waren ze! 39 graden volgens het bordje aan de kant. Gerrit Jan, William en Wouter namen hun edele delen in acht en kwamen niet veel verder dan de bovenbenen. Na 10 minuutjes badderen gingen we op zoek naar iets koudere bronnen. Aangekomen bij een soort modderplateau, werden we verwelkomd door een drietal Costa Ricanen op leeftijd die halve koskosnoten met lava modder aan het vullen waren.

Tot onze verrassing kregen wij elk een halve kokosnoot met modder en een kwast, zodat wij elkaar lekker konden insmeren. Binnen de lijntjes, buiten de lijntjes, maakt niet uit! We hebben ons eens flink kunnen uitleven en daarna was het zaak de modder lekker te laten uitdrogen.  Met een trekkend velletje, mochten we daarna de rivier in om af te spoelen en lekker te poedelen. Water was fris en nadat wij de restjes modder hadden weggespoeld, konden we genieten van onze  babyzachte huidjes....

Nu op de veranda voor onze kamer, we mijmeren nog wat na en genieten van een drankje. Wederom een heerlijke dag Costa -mud- Rica...