Turtle power in Tortuguero

31 juli 2014 - La Fortuna, Costa Rica

Sinds gisteren is bij ons enorm respect ontstaan voor schildpadden. Vrouwtjesschildpadden. Want, hoe kan het ook anders, deze vrouwtjesschildpadden zijn ongelofelijk slim, creatief en werken keihard om hun voortplanting zeker te stellen. En de mannelijke schildpad? Tsja..... die hebben we niet aan het werk gezien.....
We hadden geluk op onze nachtelijke schildpaddentour in Tortuguero. Op het Tortuguerostrand komen in de maanden juli en augustus schildpadden het strand op om eitjes te leggen. Zij doen dit elk jaar op dezelfde plek.  Mamaschildpad sleept zichzelf met haar circa 150 kilo het strand op en schuift zichzelf naar de bosjes. Vervolgens draait zij met haar achterpoten en haar staart die ze als een soort van schroef gebruikt, een gat in de grond van zeker 30 cm diep. Na deze intensieve klus raakt ze in een soort trance terwijl ze haar eitjes (zeker 100 stuks) in het gat dropt. Vervolgens moet ze er voor zorgen dat dat gat weer dicht gaat en wel op zo'n manier dat niemand kan zien of ruiken dat haar eitjes daar liggen. Vanaf dat punt zijn we getuige geweest van de inspanningen van mama turtle.

Allereerst: wat een enorm dier! Ongeveer 1 meter lang en breed. Zodra haar eitjes in het gat liggen, begint ze met haar achterpoten zand weg te scheppen, waarbij ze steeds een kwartslag draait zodat er vers zand wordt gebruikt waar ze zelf niet op gelegen heeft. Zo voorkomt ze dat het zand ruikt naar haar aanwezigheid en dat de eitjes dus geen prooi vormen voor honden en andere dieren die mogelijk wel een eitje lusten. Ze klaart dat klusje behoorlijk knap want na circa 10 minuten is er helemaal niets meer te zien van dat enorme gat.

Dan, na even te hebben uitgerust, sleept ze zichzelf, via exact dezelfde route, weer naar het water. Het knappe is, dat ze dit in twee maanden tijd zo'n 10 keer herhaalt. Dit is pure noodzaak want slechts 1 op de 500 babyschildpadjes blijft in leven.... De rest is prooi van alle gevaren op het strand en in de zee.

We waren erg onder de indruk van dit megadier en haar inspanningen. Respect voor moedertje natuur.

1. Debbie:
    2 augustus 2014
    Het lijkt mij een geweldige belevenis. Ik heb het SL meerdere malen op de TV gezien, maar dat zal niet te vergelijken zijn met wat jullie hebben mogen aanschouwen.
    Hebben jullie ook foto's kunnen en mogen maken ?
    Veel plezier verder. XX
  2. Loes:
    2 augustus 2014
    Erg leuk om met jullie mee te reizen! De natuur is geweldig.
  3. Gerrit-Jan:
    2 augustus 2014
    Helaas geen foto's. Mochten geen licht gebruiken. De ranger had rood licht en mocht niet op zijn kop schijnen.. Blijven dus plaatjes in onze herinnering...
  4. Silvia:
    3 augustus 2014
    We lezen jullie verhalen met veel plezier. Erg leuk om jullie belevenissen zo te volgen.
    Wie heeft die grote tor of wat het ook mag zijn op z'n hand?